Dansen op de vulkaan - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Els Pekkeriet - WaarBenJij.nu Dansen op de vulkaan - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Els Pekkeriet - WaarBenJij.nu

Dansen op de vulkaan

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

14 Februari 2010 | Guatemala, Antigua

Sommige dingen zijn niet met woorden te omschrijven. Ze zijn ook te bijzonder om vast te leggen op foto of video. Sommige dingen moet je gewoon zelf beleven. Zo ook mijn trip van dit weekend; het beklimmen van, en overnachten op de Pacaya vulkaan. Een van de enige actieve vulkanen hier in Guatemala.

Vrijdagmiddag vertrokken richting de Pacaya vulkaan met tien anderen en m'n backpack vol kampeerspullen. Na een hike van ruim een uur de immense vulkaan op, ons kamp opgeslagen op een klein vlak stukje. Tegen schemering met een zaklamp in de hand aan de tocht naar de top begonnen. Dwars over de velden gestold lava, over losliggende rotsen op weg naar de warmte.
Alleen de tocht zelf was al de moeite waard. Maar het moment, bijna op de top aangekomen, dat je de lava als een rivier uit de grond ziet komen, je de hitte kunt voelen en de zolen van je schoenen bijna smelten, is niet te bevatten. Hoe geweldig mooie is dat! Wat is de natuur dan bijzonder en enorm indrukwekkend! Onze gids had een zak vol marshmallows meegenomen en daar sta je dan; met een groep totaal onbekenden in het stikkedonker op de top van een actieve vulkaan marshmallows te roosteren op maar drie meter afstand van een gigantische stroom lava van 2000 graden celcius. Ik kan het niet uitleggen, het was te bijzonder voor woorden.
Helaas begon het gigantisch te regen en zijn we totaal doorweekt aan onze afdaling naar het kamp begonnen. Op een gaspitje nog snel ons curry-diner gemaakt en allemaal snel de tent ingekropen. Maar wat is het koud als je zeiknat in je slaapzakje op een vulkaan ligt! Te koud om te slapen, dus maar de hele nacht geluisterd naar het joelen van de wind en het gesnurk van de gids. Om half zes 's ochtends de tent uit om met een kopje oploskoffie te genieten van de zonsopkomst. Wat een uitzicht! Het was gestopt met regenen en de lucht was helemaal helder. Vanaf de top kon je de andere vulkanen zien liggen en kon je over heel Guatemala City kijken, waar de lichtjes nog branden. Wat een mooi begin van de dag. Na het pakken van de spullen begint de zon te schijnen en kunnen we allemaal enigzins opdrogen tijdens onze tocht naar beneneden.
Thuis snel m'n bed ingekropen om de verloren uren in te halen en later op de middag een kop koffie gaan doen met mijn Nederlandse huisgenootje wiens laatste dag het in Antigua was. Tijdens een kijkje op de plaatselijke markt wordt ze nog even mooi beroofd van haar portemonee. Mooi kak als je de volgende dag naar Costa Rica vertrekt! Gelukkig is de plaatselijke politie erg behulpzaam en worden we na een paar uur, met het juiste aangifteformulier in handen, voor de deur afgezet. Service van de zaak! Thuis aangekomen zijn er alweer nieuwe studenten gearriveerd. Een Nederlands en een Duits grietje, dus het voorstel-rondje kan weer beginnen...

Vandaag is het valentijnsdag, een dag die hier in Guatemala groots wordt gevierd. Overal zijn optredens en er is een groot feest in het stadsparkje. Zo dus maar even een kijkje nemen...

Ondertussen ben ik ook al begonnen met de eerste voorbereidingen voor mijn vrijwilligerswerk. Ik ben bezig om al wat activiteiten op te zetten voor straks in Quetzaltenango. Daarnaast help ik als vrijwilliger mee in het project van Mickey, een Amerikaanse jongen die in een rolstoel zit. Hij werkt aan een project hier in Antigua met allemaal lichamelijk gehandicapten. Naast hun dagelijkse klusjes krijgen enkele van deze lokale jongens ook Engelse
les en hier zal ik de komende tijd nog bij helpen. Ontzettend leuk om te doen!

Ik vermaak me dus nog steeds prima hier in het warme Guatemala. Voor nu een dikke kus voor jullie allemaal!

xxxx

• 14 Februari 2010 - 19:49

Broerski:

Hee, elsie-vulkaan,
    heb je een smsje gestuurt op je nie-je nummer
    Doetiejutofdoetieutnie?

kus broer

• 14 Februari 2010 - 20:07

Kars:

Hey Els,

Wat een super belevenis weer. Je geniet er echt van. Hoe is het met je spaans?

Kus

• 14 Februari 2010 - 20:34

Miranda:

hee Els
    Wow wat gaaf om te lezen en dan die foto´s erbij.
    Echt super!!
    geniet er nog van!

xx Miranda

• 15 Februari 2010 - 09:50

Sara:

hi els,
    ziet er echt super uit!!
    wat ben je toch een avontuurier, hihi
    geniet ervan en volg je avonturen op de voet.
    kus saar

• 15 Februari 2010 - 09:53

Stichting Muses:

Hallo Els,
    Wat een mooie ervaring he! Ik heb de vulkaan toen ook beklommen. Je hebt het mooi beschreven!
    Ben benieuwd hoe je het vrijwilligerswerk gaat ervaren.
    Groetjes, Romy Schagen
    Stichting Muses.

• 15 Februari 2010 - 11:46

Job:

Hoi Els,
    Mooi werk en wat is de wereld toch mooi.
    Hier alles z'n gangetje.
    Pulpsite is bijna online.

• 15 Februari 2010 - 11:55

Jolanda:

Wow, dat klinkt echt geweldig!!!
    Super!!
    Have fun!!!
    Visje blub blub

• 15 Februari 2010 - 15:05

Anna:

Leuk leuk leuk!!!
    xxx of kan ik beter zeggen: AMABLE, AMABLE, AMABLE...
    hihihi

• 15 Februari 2010 - 18:52

Rianne Roeberts:

beste els hoe is het daar wij hebben heel veel sneeuw en glad het is niet fijn ik mis je wel hoor ik zal goed op bert passen het gaat goed met bert heel veel
    plezier daar groetjes rianne roeberts

• 15 Februari 2010 - 21:53

Je Moeder:

Geweldige foto"s Els.
    Je tenen niet verbrand aan de lava?

• 15 Februari 2010 - 21:58

Jorien:

Hee els!

ik geniet echt van je verhalen! zie mezelf er ook weer lopen wat maak je veel mee he echt bizar

ik blijf je zeker volgen!

kus jorien

• 15 Februari 2010 - 22:12

Ellen:

WOW overnachten op een actieve vulkaan?? Brrrrr! De foto's zien dr wel gaaf uit zeg! Vooral die van de lava. Zo te lezen verveel je je nog lang niet :D

Have fun!

XXX

• 16 Februari 2010 - 13:33

Thomas Bosman:

Hey Els,
    wat een mooie verhalen al na 2 weken in Guatemala. Als ik ze zo lees kan ik echt niet meer wachten om over 11 dagen in het vliegtuig te stappen!
    Worden die excursies georganiseerd vanuit de talenschool of doe regel je veel zelf? En hoe bevalt het bij het gastgezin? Zitten daar nog veel andere reizigers?
    Heel veel plezier nog, wie weet komen we elkaar nog tegen!
    Groeten Thomas

• 16 Februari 2010 - 18:53

Roos:

Hey Els,

het klinkt weer geweldig allemaal!! Ook super mooie foto's!!
    Carnaval was super, jammer dat je er niet bij kon zijn, volgend jaar gaan we weer met zijn allen!

Kus!

• 17 Februari 2010 - 20:44

Marloes Bos:

Els! Wat leuk om wat van je te horen! :D Leuk verhaaltje, en die politie daar.. Geweldig! Kwam ze beiden zondagochtend op weg naar mijn shuttle nog tegen: werd vrolijk begroet en ze hebben zelfs mijn backpack naar het reisbureau gedragen.. Wat een helden!

Geniet van je resterende tijd in Antigua en let goed op je spullen ;-)

Liefs Loes

Heel gezellig.groetjes van Sanne en Julia
    veel plezier.

• 20 Februari 2010 - 16:44

Bert Pekkeriet:

beste Els ik heb jou foto
    gezien dat jij plezier hebt heb jij leuke groep
    beste els mag ik een adres van jou waar jij woont.
    je hebt een leuke foto gemaakt.

groeten aan Bert Pekkeriet en een dikke kus

Bert gaat op wintersport
    vakantie op 5 t/m 13 maart samen met Rianne.

• 23 Februari 2010 - 20:23

Annelous:

Wauw els!!!

Echt super gaaf joh!!!!!

Lekker genieten daar! En pas op jezelf he;)

Xxxx Annelous