Wat een geweldig weekend! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Els Pekkeriet - WaarBenJij.nu Wat een geweldig weekend! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Els Pekkeriet - WaarBenJij.nu

Wat een geweldig weekend!

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

08 Februari 2010 | Guatemala, Antigua

Wat een geweldig weekend! Hoe mooi is Guatemala! Echt een land om smoorverliefd op te worden.

Vrijdagmiddag met een cluppie van zes vertrokken voor een weekendtrip naar Semuc Champey. Tenminste dat dachten we... We werden doodleuk met vijftien personen in een kleine 'shuttle' gepropt. Als sardientjes op elkaar. Gelukkig was het maar een graadje of 30, dus dat was goed te doen. NOT!!! En we waren nog wel in de veronderstelling dat het een uurtje of vier rijden zou zijn vanaf Antigua. Wrong again! Ruim acht uur afzien met z'n allen. En dan heb ik nog niet eens meegerekend dat we uitgerekend de enige enorme stortbui van de afgelopen drie maanden meepikten en de chauffeur op kleine bergweggetjes rustig 100 rijdt. Bellen onder het rijden is toegestaan, net als aan de verkeerde kant van de weg rijden of inhalen voor een bocht. 's avonds in het donker werd het nog erger! Met dezelfde vaart over smalle onverharde weggetje door de jungle met een diepe afgrond naast je. Doodsangsten hebben we uitgestaan! Het viel niet meer te zeggen of al het zweet van angst of van de gigantische hitte kwam. Maar toen we eindelijk om 10 uur 's avonds op de plek van bestemming aankwamen bleek het alle moeite waard te zijn! Een geweldig hotelletje midden in de jungle, ruim een uur van de bewoonde wereld. Het enige geluiden die je hoorde waren de tropische vogels. Onder het genot van een biertje de andere mensen uit het busje leren kennen en daarna snel het mandje in, want zaterdag moesten we om 8 uur 's ochtends klaar staan voor vertrek.
Snel ontbeten bij het enige 'soort van restaurantje' in het dichtstbijzijnde dorpje (tortillas, gepureerde bonen, geitenkaas en scrambled eggs - wat een combinatie voor de vroeg ochtend!) en daarna met z'n allen achterop de pick-up truck nog verder de bergen in. Daar aangekomen eerst een fantastische, maar ook zeer zware wandeling gemaakt. Overal geweldige uitzichten en uiteindelijk beland bij de rivier. Even heerlijk liggen plonsen met z'n allen en daarna verder de rivier afgezakt, springend van watervalletjes of duikend vanaf de rotsen. Geweldig!!! 's Middags de grotten van Semuc Champey ingegaan. Dat zou in ons veilige Europa toch nooit mogelijk zijn! Gewoon zonder helmen of zekeringen, maar alleen met een kaars in je hand de stikdonkere grotten in. Zo verschrikkelijk mooi daar. Zwemmend met een kaarsje boven je hoofd, aan een touw watervallen opklimmen of in kleine bassins in de rotsen duiken van heel hoog. Wat een enorme kick geeft dat zeg! Heb wel aardig wat angsten moeten overwinnen, maar toch... Als laatste nog een tubingtocht gemaakt over de rivier. Jammer dat iedereen het tegen deze tijd zo'n beetje bestierf van de kou, maar het uitzicht vanaf de rivier was grandioos. De ware natuurliefhebber mag dit plekje in Midden-Amerika NOOIT overslaan!
De terugweg naar Antigua op zondag nog even gestopt om Guatemala's trots te spotten; de Quetzal, een kleurrijke tropische vogel die zelfs op ieder bankbiljet staat afgebeeld. Ruim een half uur in het bos de lucht in staan turen, maar uiteraard is dat beest nergens te vinden. (Plien, wat vindt die man van jou hier toch leuk aan?!?!) Bestaat de Quetzal wel eens echt?! Onze gids was er heilig van overtuigd, maar wij waren meer overtuigd van zijn acteerkunsten.

Maar alles bij elkaar was het echt een grandioos weekend. Het was alleen ook een weekend van tegenstrijdigheden. Tijdens onze rit kwamen we door de hoofdstad Guatemala City. Grote huizen, enorme winkelprommenades, maar ook ontzettend veel kleine hutjes van golfplaten waar mensen voor zitten te bedelen. Het duurde zo'n twintig minuten voor we die wijk door waren, zo groot. Hier werd ik toch echt wel een beetje stil van. Wat hebben wij het dan goed in ons mooie Europa! Maar tegelijkertijd was het ook een enorme bevestiging dat ik hier echt wat kan gaan betekenen. En dan vooral dankzij jullie, want er worden nog steeds bedragen gestort. Nogmaals duizendmaal dank hiervoor. Ik heb dan ook ontzettend veel zin om volgende maand te beginnen met het vrijwilligersproject in Quetzaltenango.

Nu is het bijna tijd voor mijn salsalessen, want uiteraard ga ik hier verder ook niet stil blijven zitten. Er moet gedanst worden!

Tot de volgende keer!

Kussen
xxxx

• 08 Februari 2010 - 21:27

Irm &Juul + Drupneus:

wauw, dat klinkt tegek zussie! Waar zijn de foto's? En nu lekker los met die heupjes!

We skaipùh!

dikke kus.

PS: wel jammer dat jij nèt een maatje kleiner hebt qua kleding. Ach naja, beetje opgerekt is niet erg toch? Je schoenen staan me wel goed trouwens.

• 08 Februari 2010 - 23:07

Jorinde:

Hey meissie!

Super geweldig klinken je verhalen :-) Meer dan zonde dat je er niet bij kunt zijn aankomend weekend maar zoveel mooie avonturen daar te beleven... geniet er van :-)!!!

XX

• 09 Februari 2010 - 15:46

Ellen:

Coole foto's Els!

• 09 Februari 2010 - 16:21

Kuikentje:

Haahaai,

Dat salsa-dansen ,kun je mij dat ook leren??

We saipuhh(Als irma er ons nie afgooit)

• 09 Februari 2010 - 17:39

Bram:

He els,

Klinkt allemaal stoer hoor!!!
    Nu de foto's nog, met al die verhalen erbij heb ik dan bijna het idee dat je helemaal niet weg bent. 'spreek' je zo vaker dan in Nederland ;)

kus

• 10 Februari 2010 - 21:33

Man Van Plien:

Els, wat een jaloersmakend verhaal! Schitterende natuur daar of niet? Behalve dat dansen, dat lijkt me niets, wat jij en Plien daar toch aan vinden???
    Je moet echt nog een keer je best doen om die quetzal te zien!! Die is zo gaaf, prachtig kuifje met schitterende metaalglans. En dan die lieve oogjes! De quetzal is beroemd in de vogelaarswereld, ik ga daar zeker nog eens 12 uur voor vliegen. Dus: kom niet terug zonder een foto! O ja, en nog een knuffel van Plien.

• 14 Februari 2010 - 08:42

Je Moeder:

Hai meisie
    Daar was ik weer,terug van vakantie.Ik heb je verhaal en foto"s gezien.
    Geniet met je mee hoor.
    Enne niet weer spijbelen
    anders bel ik de meester op!!!Grapje.kus Ma