Een beetje gewend - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Els Pekkeriet - WaarBenJij.nu Een beetje gewend - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Els Pekkeriet - WaarBenJij.nu

Een beetje gewend

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

03 Februari 2010 | Guatemala, Antigua

Ben ik weer!

De eerste dagen zijn geweest, ik ben begin hier al een beetje te wennen. Aan het heerlijk warme weer (ik heb m'n kop uiteraard alweer verbrand!), aan het rape Spaanse taaltje, aan de (soms vreemde) gebruiken van Guatemala, aan het gastgezin en de rest van de mensen hier. And I like it!!!!

Iedere ochtend gaat de wekker retevroeg, want strak om kwart over zeven moeten we al aan het ontbijt zitten met Ruth, onze gastvrouw. Daarna organiseert de school iedere dag kleine excursies zodat je de stad leert kennen en wat meer over de geschiedenis en de cultuur van het land leert. Superinteressant en je leert ook nog leuke mensen kennen.
Om half een 's middags staat het eten weer op tafel. Gewoon aanschuiven en je tegoed doen aan rijst, bonen en kip. En uiteraard afsluiten met een kop koffie. In Guatemala drinkt iedereen namelijk koffie bij het leven. Dat zij 's nachts nog een oog dicht doen, niet te geloven!
's Middags moet ik naar school. Ik krijgt priveles in de tuin van een ouwe, grijze latino. GE-WEL-DIG!!! En hoewel ik de Spaanse taal redelijk lastig vind (ik gooi er telkens m'n beste woordje Frans doorheen! Aargh!!!), vind ik het superleuk. En aangezien niet veel mensen Engels kunnen hier, leer je het als een tiet!
Om half zeven worden we wederom aan tafel verwacht. De dienstmeiden (!) schotelen dan weer een heerlijke maaltijd met rijst, bonen en kip voor. Het is eigenlijk helemaal niet zo erg en eenzijdig als het misschien klinkt, want door de jaren heen zijn de Guatemalteken wel reuzecreatief geworden met die rijst, bonen en kip. Het is iedere dag weer een verrassing in welke vorm je het op je bord zult krijgen! Gepureerd, gebakken, in de soep, als een sausje... En daarnaast is er altijd een overvloed aan vers fruit; mango, ananas, avocado, meloen. Ik moet zeggen dat het eten hier erg lekker is. En mocht het gaan vervelen, ze hebben hier ook gewoon Domino's Pizza, Wendy's en een Burger King.
Ook 's avonds is hier eigenlijk altijd wel wat te doen. Gisteravond naar de kroeg geweest vol internationale studenten. En goedkoop dat het hier is! Voor een cocktail betaal je 30 eurocent, maar voor een biertje jammer genoeg (!) bijna 1,50 euro. Dat zijn nog eens mooie stapavonden.
Voor het weekend hebben we al mooie plannen gemaakt. Een trip door Guatemala naar de Rio Dulce (de zoete rivier) en de bijbehorende grotten. En misschien slapen in een hutje in de jungle. JEU!!!! Heb er nu al zin in.

Ik zie dat ik al zo'n beetje moet gaan rennen voor m'n lunch. Ik schuif later nog eens aan!

Dikke kus aan jullie allemaal!
xxxx

  • 03 Februari 2010 - 18:14

    Irmski:

    Wat fijn dat je het nu al zo naar je zin hebt zussie! Nu al verbrand? Haha :)

    veel plezier aankomend weekend in je zoete hutje op de junglerivier....

    dikke kus, Irma & de rest

  • 03 Februari 2010 - 19:15

    Broerski:

    Mooi werk!!

    Nu al verbrand!!
    Heb ik hier nog geen last van .
    Klint allemaal wel goed Elsie!
    Vooral die coktails voor 30€urie-cent.
    Kunt natuurlijk niet lopen kotsen bij da vrouwgie tuus he! hahah

    Veel plezier in de jungle, en doe Tarzan de groetn van mie.

    -X- broer

  • 03 Februari 2010 - 20:25

    Miranda:

    Super dat je het zo naar je zin hebt Els!!
    Lekker warm weer, heerlijk.
    Ben benieuwd naar je foto´s!!

    xx Miranda

  • 03 Februari 2010 - 22:42

    Dinand:

    Wat goed al die kip gerechten els ,neem een paar gerechten mee na ons nederland ,je weet nooit.Wens je een fijn weekend toe ,en veel plezier gr dinand

  • 04 Februari 2010 - 08:14

    Geweldig:

    Eigenlijk mijn ding lees ik. Koffie bij het leven en cocktails voor 30 eurocent.

    Als je plek overhebt...

    xxxx
    Dennis

  • 04 Februari 2010 - 10:28

    Danielle:

    ha elsjeviederelsje.
    klinkt allemaal erg leuk en ook vertrouwd.leuke mensen ontmoet waar je een beetje mee optrekt?
    moeten even een keer tijd afspreken om samen met jou en san te skypen!

    kussie

  • 04 Februari 2010 - 13:46

    Rianne:

    Hey meis,

    Goed om te horen dat je het zo naar het zin hebt! Lijkt me echt geweldig wat je daar allemaal meemaakt! Geniet er maar goed van!!!

    Dikke kus vanuit een regenachtig Zwolle :( Rianne

  • 04 Februari 2010 - 17:24

    Marloes:

    hey elsje, Goed om te horen dat je je goed vermaakt! En Ik ben benieuwd of je nog wel nederlands spreekt als je terug komt! haha,en heb je al een btje heimwee? Ik ben benieuwd naar je leuke weekend, veel plezier!!!
    kussss

  • 04 Februari 2010 - 19:17

    Roos:

    Els!!

    Het klinkt allemaal geweldig!!! Lekker genieten van alle nieuwe indrukken en mensen, leuk leuk leuk!
    Hier gaat het ook goed, we zijn erg druk met de carnavalspakken! We zullen volgende week even foto's mailen!! Heel veel plezier dit weekend!!

    Kus,
    Roos

  • 04 Februari 2010 - 21:38

    Jantiene:

    Hoiiii Els,

    Wauw, dat klinkt goed, verbazend he, hoe je al inburgert na één week! Ik ben benieuwd naar een foto-impressie!
    Staat het rekeningnummer nog steeds open voor stortingen?

    Liefs, Jantiene

  • 05 Februari 2010 - 10:11

    Stichting Muses:

    Hallo Els,

    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt en je vermaakt!
    Ben benieuwd naar je volgende verhalen!

    Groetjes, Romy Schagen
    Stichting Muses.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Els

Actief sinds 06 Jan. 2010
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 73941

Voorgaande reizen:

31 Januari 2010 - 08 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: