Mijn laatste dagen in Xela - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Els Pekkeriet - WaarBenJij.nu Mijn laatste dagen in Xela - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Els Pekkeriet - WaarBenJij.nu

Mijn laatste dagen in Xela

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

03 Mei 2010 | Guatemala, Quetzaltenango

De tijd is enorm snel gegaan, ik ben alweer bijna twee maanden hier in het wonderschone Quetzaltenango en eigenlijk wil ik nog steeds niet weg. Maar volgens mij ga ik dat punt nooit bereiken, dus als ik verder nog wat van Midden-Amerika wil zien zal ik toch m’n biezen moeten pakken. Dit zal dus mijn laatste week zijn hier in Xela. Nog een projectweek op Caras Alegres waarbij ik dramalessen aan de kids zal geven, nog een keer salsalessen, nog een keer op woensdagavond dansen in La Paranda, nog een keer gezellig barkluiven in King & Queen, nog een keer film kijken in filmhuis Blue Angel en uiteraard nog een vurrukkulukku tiramisu eten in El Infinto. Daarnaast zal ik ook nog de laatste hand leggen aan de projecten.

Zoals ik vorige keer al vertelde ben ik druk bezig geweest met twee belangrijke boerenprojecten in de dorpjes Pacutama en Chuicutama, hoog in de Guatemalteekse hooglanden. Voor het maïsproject zal ik deze week samen met Yet van Y’abal Handicrafts (www.yabal-handicrafts.com) en enkele dorpsbewoners de kunstmest gaan kopen. Naast maïs zullen de dorpsbewoners ook ‘ayote‘ (een soort van kalebas die hier veel wordt gegeten) en ‘frijol’ (de overbekende zwarte bonen die men hier vaak twee keer per dag eet) tussen de maïs planten. Ze maken dus optimaal gebruik van hun land. Zo heeft de ayote een heel groot blad en groei deze heel laag bij de grond waardoor het de grond ook weer beschermt tegen de vele zon en de grond het water zo iets langer vast kan houden. De boeren hebben er dus goed over nagedacht. En naast het kunstmest zal ik ook een steentje bijdragen in de materialen om het land te bewerken. Ze hebben natuurlijk niet zoals wij gewend zijn een trekker en een ploeg, maar alles wordt met de hand gedaan. Daarvoor gebruiken ze hier een ‘azadone’, een soort van omgebogen schop. Ook hier zal ik een heel aantal van voor de boeren aanschaffen.

Daarnaast zijn de eerste stappen in het waterproject al gezet. Want voordat er leidingen aangelegd worden moet er natuurlijk worden nagegaan of de waterbron wel voldoende water bevat en of het water doormiddel van de zwaartekracht naar het dorpje kan vloeien of dat er ook nog een pomp aangelegd moet worden. Kleine dingen die absoluut niet vergeten mogen worden. Maar zo gezegd, zo gedaan en zo is vorige week dus een hele groep ingenieurs bezig geweest om dit alles te berekenen. Het is dus allemaal al in volle gang.

Maar aangezien jullie allemaal zo ontzettend gul zijn geweest zal er nog een beetje van het budget overblijven na dit alles. Hier heb ik uiteraard ook nog een bestemming voor gezocht. Er is namelijk een heel aantal Nederlanders hier in het mooie Xela. En ook Nederlanders die net als Yet van Y’abal en Marcel en Judith van Caras Alegres een project hebben opgezet om de Guatemalteekse bevolking vooruit te helpen. Een van die andere kaaskoppen is Pieter van Nistelrooy. Pieter heeft een project dat CAPAZ heet. (Voor de mensen die hun talenkennis nog veen op willen halen: http://fundacioncapaz.blogspot.com/) Alle boerengezinnen in Guatemala hebben dieren op hun erf rondlopen, maar halen er niet het profijt uit dat er uit te halen is. Deze grondgedachte was de reden voor de oprichting van CAPAZ A.C. (Capacitación en Producción Agropecuaria Para la Zona, Asociación Civil). Met scholing in de veeteelt als belangrijkste doel. Deze scholing gebeurd op het scholingscentrum van CAPAZ in Salcaja en in de dorpen van de boeren zelf. De boeren leren bij CAPAZ dus hoe ze dus goed met hun vee om kunnen gaan. En aangezien de dorpsbewoners van Pacutama en Chuicutama hier ook nog wel het een en ander over kunnen leren – schapen zitten nu in een kleine kooi, de ezel staat vast aan een heel kort touw en de kippen eten de sla op – , leek het me goed om te investeren in het project van Pieter van Nistelrooy. Hij zal zogenaamde workshops geven aan enkele boeren zodat zij op hun beurt deze kennis weer door kunnen geven aan de rest van het dorp. Misschien dat ze hierna zullen begrijpen dat het belangrijk is om de dieren in te enten tegen bepaalde (veel) voorkomende ziektes hier, de dieren een goede voeding nodig hebben en goedverzorgd moeten worden. Pieter zal persoonlijk deze workshops aan de dorpsbewoners gaan geven. Ik heb hem een paar keer ontmoet en heb er alle vertrouwen in dat dit helemaal goed gaat komen.

Zoals ik in het begin van dit bericht al schrijf is er op Caras Alegres, het naschoolse project in de achterstandswijk waar ik iedere middag nog met heel erg veel plezier naartoe ga, een projectweek. Dat houdt in dat er vier grote groepen met kinderen zich een week lang bezighouden met een activiteit of workshop. Zo is er een kookklas voor de kleintjes (zodat we stiekem nog wat extra’s kunnen voeren), zal ik een groep snotterbellen dramalessen gaan geven en is er, heel belangrijk, een workshop over hygiëne. Hier ontbreekt het nogal vaak aan bij deze kinderen en de gezinnen waar ze uit komen. Niet verkeerd dus om ze te leren dat het belangrijk is om je handen te wassen voor het eten, je haren vaker dan 2 keer per jaar gewassen mogen worden en het geen kwaad kan je tanden te poetsen. Om ze een handje te helpen bij dit laatste heb ik ook vijftig tandenborstels en tubes tandpasta gekocht voor de kinderen. Producten die voor hen vaak erg duur zijn maar voor ons maar een schijntje zijn; voor vijtien euro had ik al vijftig setjes tandenborstels en tubes tandpasta bij elkaar! Zij blij, ik blij.

En aangezien ik verwacht dat er na dit alles zelfs nog een beetje geld overblijft zal ik morgen een schooltje bezoeken voor kinderen met een beperking. Het schijnt dat hier zelfs de toiletten ontbreken dus ik denk dat ik hier de laatste euro’s wel goed zal kunnen besteden. Maar dat gaan we morgen met eigen ogen zien!

Vorige week vertelde ik jullie dat ik de Santa Maria Full Moon Hike zou gaan doen. Ik had er enorm veel zin in, en zag er stiekem ook wel een ietsiepietsie tegenop, maar helaas kon de tocht niet doorgaan omdat een deel van de vulkaan, genaamd Santiaguito, te actief was. (Check voor een leuk filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Cy58xijSZlg en voor meer indrukwekkende info: http://scienceblogs.com/eruptions/2010/04/explosions_and_ash_at_guatemal.php ) Deze geeft meerdere erupties per dag, maar is onlangs uitgebarsten waardoor het te gevaarlijk was om de Santa Maria te beklimmen. Domagepindafromage!

En zoals iedereen natuurlijk weet was het Koninginnedag. Maar ook hier lieten ze dit heugelijke feit niet onopgemerkt voorbij gaan. Een supergezellige borrel, waarbij zelfs de Nederlandse ambassadeur en consorten aanwezig waren, met haring, bitterballen en oranjebitter en waar gedanst kon worden op klassiekers van André Hazes, Guus Meeuwis, De Dijk en het Klein Orkest. Ik hou ervan! En de Guatemalteken keken hun ogen uit om onze rare dansjes (polonaise en ‘hossen’ zoals alleen wij Hollanders dat zo geweldig kunnen!) Dat is nog eens wat anders dan de gepassioneerde salsa, bachatta of cumbia!
Tot zover dit verhaal. Tot de volgende!

Kussen uit Guatemala.
xxxx

PS: Bert & Rianne, bedankt voor jullie leuke berichtjes telkens! Jullie zijn volgens mij m’n trouwste fans! Hahaha! Maar alles gaat inderdaad goed: ik vermaak me volop, het Spaans spreken gaat goed, al is het af en toe wel lastig en er zijn hier veel gezellige mensen met wie ik leuke dingen doe. Als ik weet wanneer ik terugkom naar Nederland laat ik het jullie weten! Groetjes en tot heel snel!

  • 03 Mei 2010 - 17:54

    Irmzki:

    he lief zussie!

    wat een verhaal weer! Leuk dat je projecten nu vorm gaan krijgen. En wat vliegt de tijd zeg! 6 juni terug? Jippie!
    Missen je wel hoor.

    veel plezier daar je laatste weekje en succes met spullen inpakken en afscheid nemen.

    dikke kus Roel, irma en Julia

    PS: gaaaaaaf dat filmpje van die vulkaan. 'Teeeering Jantje', haha!

  • 03 Mei 2010 - 18:20

    Patries:

    Ha die Els!

    Wat een gave projecten heb je gevonden zeg! Leuk om zo mee te lezen met je belevenissen en ervaringen.
    Heel veel plezier nog de laatste weken daar en tot gauw!

    Liefs Patricia

  • 03 Mei 2010 - 21:17

    Een Twentefan!!:

    Pluiske!!!!!!!

    Ik kom je halen......
    6 juni dan!
    Waar, wanneer, hoelaat, zeg het en ik ben er!

    Twente is kampioennnnnnnnnnn, ole oleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!

    kusje voor jou lief schatje

  • 04 Mei 2010 - 00:56

    Ferry :

    He Els geniet er nog van voor je het weet is het voorbij, ben weer verbaasd wat je allemaal weer hebt gedaan allemaal TOPPER!!!!!!!!

  • 04 Mei 2010 - 07:09

    Marloes:

    hey elsje, zo te horen heb je al een super goeie daad gedaan daar! Wat gaat de tijd snel hé! Geniet van je tijd nog ff, en this echt super wat je doet, ook een dikke kus van anne

  • 04 Mei 2010 - 07:37

    Moeders:

    Elsie Elsie
    WAt ben ik trots op jou.
    Geniet van de tijd die je daar nog bent.
    Ik denk dat veel mensen wel blij met je waren.
    Want zo zachtjes aan missen ik je toch wel,en ik denk ook wel meer mensen.
    Dikke kus Ma
    We wachten op je volgende bericht!!!!!

  • 04 Mei 2010 - 08:24

    Irma:

    wie is Vincent eiguluk?!?!

  • 04 Mei 2010 - 12:47

    Dinand:

    Dag els
    Wat mooi dat het geld,voor de mensen daar, op goede projecten komt
    Wij lezen de verhalen ,die je schijf s avond om half 11 nog even.
    Wij waren net terug gekomen vanuit denemarken ,we waren een paar dagen bij mijn broer geweest, voor het feest van brend (peterkind).
    Nog een hele fijne tijd daar,en een dikke knuffel gr dinand

  • 04 Mei 2010 - 19:24

    Bert Pekkeriet :

    lieve,Lieve Els ik mis je heel erg als je terug komt in Nederland wil ik een dikke knffel van Bert en Rianne en meeste aan Bert.
    bert ziet alle foto van jou en je hebt veel gedaan en geleerd guatemala
    groetjes Bert en Rianne

  • 04 Mei 2010 - 19:37

    Broerski:

    Haahaai elsie,
    Teering-Jantje wat ruig zo'n vulkaan zeg !!!
    Ga daar maar nie naar toe!.
    'Het geld gaat iedergeval naar goede doelen, moeten we er later maar een keer weer heen om de mais ff te maaije! tot gauw , dan gaan we d'r ff eentje drinke!
    Kus vanuit de Heideanjert

  • 05 Mei 2010 - 14:33

    Jan En Jannie, Bert :

    beste Els
    we hebben je verslag gelezen we zijn hier ook
    met de Mais bezig en je beleeft daar heel wat mooi dat je het naar je zin hebt
    groeten van ons allen.

  • 06 Mei 2010 - 10:39

    Marleen:

    Hé nichtje,

    wat gaat de tijd dan snel hè! Ik heb alle mooie verhalen en foto's gelezen/gezien, maar het lijkt me leuk om 13 juni nog meer te horen! Tenminste... ik lees dat je 6 juni terug vliegt... dan mag je de familiedag natuurlijk niet missen ;) Tot dan! Geniet nog maar even volop van je laatste weken :D

    Liefs Marleen

  • 08 Mei 2010 - 10:14

    Jolanda:

    Hi lady,
    Klinkt allemaal weer heel goed en nuttig. Ferry attendeerde mij er op dat je tandenborstels gekocht had,spreek oral- b NL eens aan op internet. Misschien hebben zij samples, of één vd andere grote merken!!
    Succes nog ff!!
    kussie

  • 08 Mei 2010 - 21:27

    Hans En Gea:

    Hoi els,erg leuk om je reisverslagen te lezen. Je steil van schrijven is grappig en interresant!Foto's ook erg mooi. Veel plezier nog de komende tijd en dat je geniet dat is overduidelijk.
    Liefs je buurtjes.

  • 09 Mei 2010 - 11:58

    Stichting Muses:

    Hoi Els,

    Wat een mooi verhaal weer, je bent zo actief en goed bezig! Echt super interessant om te lezen allemaal. Je besteed het geld heel mooi allemaal.
    En wat leuk dat jullie daar koninginnedag hebben gevierd, ziet er gezellig uit!

    Geniet maar lekker verder!
    Groetjes, Romy Schagen

  • 10 Mei 2010 - 20:34

    Jannie En Jan B:

    Hallo Els, hier even de groetjes van ons.
    Ik lees regelmatig jou verslagen van je avonturen.
    allemaal heel interressant en leerzaam.
    Nog veel plezier daar en de groetjes uit Dalsun

    Gr,jannie en Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Quetzaltenango

Els

Actief sinds 06 Jan. 2010
Verslag gelezen: 948
Totaal aantal bezoekers 73921

Voorgaande reizen:

31 Januari 2010 - 08 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: