Weer even terug - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Els Pekkeriet - WaarBenJij.nu Weer even terug - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Els Pekkeriet - WaarBenJij.nu

Weer even terug

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

11 Maart 2010 | Guatemala, Antigua

Het reizen zit erop. Voorlopig dan... Ik ben vandaag weer terug gekomen in Antigua om hier nog even de laatste paar dagen door te brengen met de mensen die ik de afgelopen tijd hier heb leren kennen. Zondag zal ik dan eindelijk vertrekken naar Quetzaltenango, beter bekent onder de Maya-naam Xela, om te starten met het vrijwilligersproject. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn. Zoals met alles van dit grote avontuur kan ik me uiteraard totaal geen voorstelling maken van alles, maar dat kan de pret natuurlijk niet drukken. Ik heb onwijs veel zin om eindelijk te beginnen met het geen waar ik eigenlijk stiekem toch wel een beetje voor ben gekomen. Nog een paar dagen afwachten dus...

De twee weekjes rondreizen waren geweldig. Lekker met een enorme backpack rondhuppelen, op zoek naar gezellige en goedkope ho(s)telletjes, superveel mooie dingen gezien en gedaan, nog meer leuke mensen met interessante verhalen ontmoet. Ik hou ervan!

Na Mexico weer terug gegaan naar Guatemala om naar Tikal te gaan. Tikal staat bekend om haar enorme Maya-ruines midden in de jungle. Het park opent eigenlijk pas om 6 uur 's ochtends, maar we hadden gehoord dat de zonsopgang om 5 uur/half 6 adembenemend moest zijn vanaf een van de tempels. Dat klonk als een missie! Nu blijkt ook Guatemala een land te zijn van vele mogelijkheden: geef de bewakers van het park een extra zakcentje, lach een keertje lief en doe net of je niet onder de indruk bent van hun enorme geweer en BINGO! Mijn favoriete quote is vanaf nu dan ook: 'No! It's not illegal! It's just not permitted by law!', aldus de mensen daar. En hoewel ik half 5 opstaan toch ook wel een beetje aan de vroege kant vond was het echt de moeite waard! In het donker met een zaklampje door de jungle met om je heen de geluiden van de dieren die ontwaken. De brulapen schreeuwen om het hardst, de spidermokeys slingeren boven je hoofd langzaam door de boomtoppen en overal hoor je het gezang van tropische vogels. En aangekomen op de top van de tempel genieten van de mooiste zonsopgang ooit. WAUW!!!!

Na Tikal een helse lange rit gemaakt in een bus die zo'n beetje de temperatuur had van een snelkookpan, naar Rio Dulce. Vandaaruit zou namelijk de boot vertrekken naar Livingston. Maar ook in Rio Dulce ging niet alles geheel van een leien dakje. Denk je een leuk hotelletje te hebben gevonden, kom je er 's avonds achter, als je met een grote aanloop op je bed springt om eindelijk dat vermoeide lijf een nachtje rust te geven, dat je niet de enige bewoner bent. Tientallen kakkerlakken zo groot als een ei die opschrikken als ik neerplof op het bed en dan alle kanten opschieten. De andere kamers in het hotel zijn net zo en aangezien het al laat is heb ik niet veel keus om maar in m'n coconnetje te kruipen, ogen stijf dicht en een boek ik de aanslag om ze zonodig vriendelijk uit m'n bed te verwijderen. Uiteraard geen oog dicht gedaan die nacht!!!

's Ochtends de boot genomen in naar Livingston. Een klein vissersdorpje in de jungle dat alleen per boot te bereiken is. In een kleine lancha een geweldige tocht gemaakt over de rivier. Een warme bries door je haar en begeleid door honderden pelikanen over een kleine rivier tussen de bergen. Onderweg nog even gestopt bij een paar natuurlijke hot springs en een natuurlijke sauna en daarna weer voet aan wal zetten. Een van de jongens die we hier in Antigua hebben ontmoet bleek daar in Livingston in een hostel te werken dus daar maar de zware backpack neergedropt en genieten van het laid-back leventje daar. Livingston is namelijk het Jamaica van Guatemala. Donkere mannen met dreadlocks tot op hun kont, hangmatjes overal, de vissen worden op de kade te drogen gelegd voor de bbq van 's avonds en een jointje is aan de orde van de dag. Natuurlijk moest ook hier even de lokale eettent uitgeprobeerd worden, wat resulteerde in een pan met een soort van kokossoep met complete krabben en oesters en andere soorten vis. Om te smullen!!!!

En vandaag dus weer koers gezet naar Antigua. Alles gaat hier dus nog steeds primadeprima. Ik vermaak me wel! Ben dus alleen benieuwd wat het vrijwilligersproject zal brengen. Ik laat het jullie weten!!!

Liefs uit Guatemala.
xxxx

  • 12 Maart 2010 - 07:40

    Mama:

    Wat een verhaal Els,wat beleef je veel,zou zo met je mee willen.Je boeken zijn op 11-3 aangekomen.Ik hoop dat het werk straks brengt wat je er van verwacht.Ben beniewd.Kus Ma

  • 12 Maart 2010 - 08:48

    Gerben:

    Mooi avontuur.
    drink je ook een keer een pint op de jongens van RIMA?

    groet en godspeed!

  • 12 Maart 2010 - 14:15

    Marloes:

    Hey elsje, wat super allemaal om te lezen. Straks mooi alle verhalen bij elkaar plakken met je super gave foto's erbij en dan maak je er een super gaaf reisdagboek van! Heel veel suc6 alvast met je vrijwillergerswerk, en ik wacht alweer op je nieuwe reisverslag!!! Dikke kus marloes

  • 12 Maart 2010 - 17:50

    Jolanda:

    Zo na het vele reizen, nu eindelijk aan de slag??? Super hoor al die verhalen, je geniet overduidelijk!!!
    Kussie

  • 12 Maart 2010 - 20:54

    Broerski:

    Mooi verhaal Elsie, wat een belevenissen!
    Ben benieuwd of je het zal bevallen met het vrijwilligerswerk .
    Khep aleen nog geen foto van een Caterpillar gezien .
    Of hept ze die nie in de dzjungel??
    Kus breur...

  • 14 Maart 2010 - 16:30

    Anna:

    AAHHHHH, prachtig allemaal...en die ruines!!woo, dat lijkt me heel erg bijzonder om te zien.

    Hele hele goede reis naar je project lief vriendinneke!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Els

Actief sinds 06 Jan. 2010
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 73938

Voorgaande reizen:

31 Januari 2010 - 08 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: