Maken dat je weg komt uit Els Alvador! - Reisverslag uit San Salvador, El Salvador van Els Pekkeriet - WaarBenJij.nu Maken dat je weg komt uit Els Alvador! - Reisverslag uit San Salvador, El Salvador van Els Pekkeriet - WaarBenJij.nu

Maken dat je weg komt uit Els Alvador!

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

31 Mei 2010 | El Salvador, San Salvador

Eindelijk weer in de beschaafde wereld mét internetverbinding, dus hoog tijd voor weer een update. Krijg namelijk allemaal ongeruste berichtjes, want schijnbaar is Midden-Amerika wereldnieuws.

Na Honduras ben ik afgereisd naar het mooie, maar ´gevaarlijke´ Els Alvador. Iedereen vertelde wel dat het land zo corrupt en gevaarlijk is als het maar zijn kan, maar diezelfde verhalen over Guatemala bleken ook niet honderd procent waar te zijn dus nuchtere ik dacht dat het wel mee zou vallen en een bezoekje aan het strand de moeite waard zou zijn. Good guess! Het land is inderdaad mooi, de mensen zijn supervriendelijk en het was weer een waar avontuur om only de lonely de zuidkust te bereiken met de lokale bussen. Altijd weer genieten! Ik heb m´n backpack neergegooid in Playa El Tunco om te leren surfen. Een heel klein upcoming surfdorpje met geweldige golven, maar dat vanwege het laagseizoen nogal rustig is. Maar daarom zeker niet minder gezellig! Na wat knipperen met blauwe ogen een local zo ver gekregen om tegen een vriendelijk prijsje surflessen te geven en direct aan de slag gegaan. En na bloed, zweet en tranen en nog meer bont en blauwe knieen en gekneusde ribben kan ik ook daadwerkelijk op de plank blijven staan en de eerste golfjes meepakken. Wat een kick! Helaas is het regenseizoen al begonnen en dat betekent hier ook écht regen. Heel Veel Regen. Ongewoon Veel Regen! Menig keer viel ´s avonds alle electriciteit in de wijde omgeving uit vanwege het hevige onweer met bijbehorende stortbuien wat iedere avond gigantisch knetterde. Daar moet je dan gewoon maar de charme van in zien. Maar gezien de tropische storm die ook nog eens regelrecht op de kust af komt heb ik er gister voor gekozen om toch maar door te reizen naar Nicaragua. En ook net op tijd! Tijdens de autorit naar de hoofdstad San Salvador menig keer enorme rotsblokken en bomen op de weg moeten ontwijken, regelrechte rivieren en modderstromen moeten doorkruisen, gekeken naar dorpjes die compleet zijn weggespoeld, mensen die geevacueerd worden en verhalen gehoord van mensen die vastzitten op de luchthaven omdat ook de vliegtuigen niet meer gaan vanwege de hevige regenval. En uiteraard geen enkele internet of telefoonverbinding in de omgeving!
´Veilig´ aangekomen in San Salvador een ´veilige´ buurt gezocht met een hostelletje. Bleek ook een hele opgave aangezien deze stad alles behalve safe is! Desondanks gisteren met een groepje backpackers een biertje gedronken in de stad om dan op de terugweg in de taxi te horen dat er granaten in clubs worden gegooid met tientallen doden tot gevolg. Wat een chaos! Wat een stad! En wat een land! Maken dus dat ik hier weg kom!
Heb dan ook vanochtend direct m´n tas weer gepakt en de bus naar Nicaragua genomen. Nu gestrand in het gezellige stadje Leon, maar morgen vertrek ik weer naar de kust op zoek naar meer golven. Ik heb de smaak te pakken!

Maar niet alleen in El Salvador is het een zooitje. Ook mijn, inmiddels zeer geliefde, Guatemala staat op z´n kop! De vulkaan Pacaya, waar ik in februari nog knus een nachtje op geslapen heb, is afgelopen week uitgebarsten met gigantische aswolken, lavastromen, evacuaties en helaas ook doden tot gevolg. Overal in Centraal-Amerika is het het gesprek van de dag en de kranten staan er vol mee. Niet te geloven...

Maar gelukkig is met mij alles goed, heb ik alle shit netjes weten te ontvluchten en zit ik veilig in Nicaragua. Wat de plannen voor de komende weken zijn weet ik nog niet, maar ik hou jullie weer op de hoogte!

Liefs uit Nicaragua.
xxxx

• 31 Mei 2010 - 19:50

Marieke Bredewold:

Hai Els,
    Wat fijn om te horen dat je veilig bent! Hopelijk keert de 'natuurlijke' rust snel weer terug.
    Succes met surfen.
    Liefs, Marieke

• 31 Mei 2010 - 20:01

Irma:

hi lieve Elsie, sjonge wat een toestand allemaal zeg! Maakte me al een beetje zorgen inderdaad. Zag je al surfen op de modderstromen met je zware backpack op je rug :) En dat El Salvador klink nou niet echt gezellig à la Centerparks. Goed dat je je biezen hebt gepakt, maiske!

Geniet in Nicaraqua.
    Nog een paar weekies en dan ben je er weer :) Joehoe!

xxx irmzus

• 31 Mei 2010 - 20:03

Breur:

Hai pluisje,
    Oef.. gelukkig gaat ie goed.
    en wat een raar gedoe om zulk vuurwerk in de kroeg te gooien zeg !
    Watch out ,en doe maar voorzichtig!!

Doei ouwe koei

kus uut de heideanjer

• 31 Mei 2010 - 20:37

Kars:

Klinkt allemaal weer veelste eng voor zo'n klein meisje. Maar geniet jij lekker van de golven en dat wijntjes drinken gaat komen.

Liefs

• 31 Mei 2010 - 21:19

Job Boersma:

Hoi Els,
    Wat een spannende avonturen zeg.
    Doe je wel voorzichtig zodat je weer heelhuids in dalfsen weerom keert?
    Je zit wel midden in een jongensboek hoor; heel goed.
    PulpdeLuxe kijkt reikhalzend naar je uit maar wenst je nog veel jolijt.

• 31 Mei 2010 - 22:48

Gerben:

volgens mij kom jij terug met een enorme hoed op je hoofd en een zweep aan je middel met in de ene hand een schatkist en in de ander een hot babe!
    'INDIANA ELS' in 'LAVA SURF 3D'. Coming out next winter.

pak ook weer een golfje voor mij!

• 01 Juni 2010 - 06:25

Moeders:

Ha die Els
    Wat een toestand daar.
    Ben blij dat je heelhuids bent overgekomen.Maar moet je nu niet denken aan al die lieve mensen en kids
    die je daar hebt leren kennen?Wat afschuwlijk.
    Els wees voorzichtig,pas goed op je zelf.
    Dikke kus Ma

• 01 Juni 2010 - 13:08

Bianca:

Hey Els, gelukkig gaat alles goed met jou. Wij in huize Emaus maakten ons ook erg veel zorgen. Gelukkig ben je daar weg!
    Hoop dat je nog veel geniet van de andere dingen daar, hou ons maar op de hoogte.
    Liefs Rj, Daantje en Bianca

• 01 Juni 2010 - 18:06

Dinand:

Dag els
    Wat een verhaal weer,en wat een toestand daar in el salvador,het lijkt wel wilt west.
    Maak er een mooie vakantie van in nicaragua,en nog veel plezier.
    Dikke kus , en tot ziens gr dinand

• 01 Juni 2010 - 20:17

Ytsje:

Jeetje, wat een avontuur weer!!!
    Pas goed op jezelf and have fun!,

Besos!

• 02 Juni 2010 - 19:07

Stichting Muses:

Hoi Els,

Wel gaaf dat je dan nog op de Pacaya vulkaan bent geweest toch?! Ik stond er 4 jaar geleden ook op, echt heel bizar om te zien dat die nu is uitgebarsten!

Geniet van je reis!

Vriendelijke groetjes,